Lydighetstrening med Tia 01.05.2014

Etter nesten to års pause fra alt som heter lydighet og konkurransetrening, så har jeg fått igjen gnisten. Planen er å starte med Tia i LP3 om ikke så lenge, og etter hvert få lydighetschampionatet på henne. Hun er svært rusten på en del øvelser – og hun er så glad over å få trene lydighet igjen at iveren er ekstremt stor.

Jeg skal ta for meg hver enkelt øvelse i LP3 og beskrive litt hvordan vi ligger an, og hvordan treningsplanen fremover blir.

 

Felles sitt 1 minutt med synlig fører

Denne går helt fint. Jeg jobber litt med at hun ikke skal flytte på beina akkurat i det jeg går fra henne. Jeg forsøker å gjøre det til en rutine at når jeg løfter henne litt opp etter halsbåndet så vet hun at beina skal være fullstendig låste, og dette gjør jeg før øvelsen starter. For å unngå at hun flytter på beina når jeg går fra henne så hender det også at jeg belønner henne helt og plutselig mens jeg går med ryggen fra henne.

 

Fellesdekk 3 minutter med skjult fører

Dette har i alle år vært vår store hatøvelse, fordi Tia ligger svært urolig og piper mye, og spesielt når jeg går ifra. Her må jeg bare ha mye tålmodighet og overtrene så mye at 3 minutter med skjult fører bare blir barnemat. I løpet av en uke skal jeg derfor kunne krysse av på følgende:

– Enkeltdekk 5 minutter med skjult fører uten andre hunder

– Fellesdekk med andre hunder, 4 minutter og «enkelt i skjul»

– Fellesdekk med Cita i skogen, 5 minutter, hvor jeg går langt avgårde og i skjul

– Enkeltdekk 7 minutter i hagen hvor jeg går rundt hushjørnet

 

Fri ved foten

Momentene er fine, selv om hun er litt intens og klengete. Jeg belønner henne derfor nesten alltid med venstrehånd, og litt bak. Noen ganger går jeg med leke i høyre hånd som hun må hoppe bak meg for å få tak i når jeg sier «værsågod». Utfordringen vår her er aller mest å drøye ut så hun må gå en lang fri ved fot, uten at jeg får lyd ved forflytninger på stedet. Jeg kommer derfor bare til å fortsette å gå svært lange fvf og gi høye forventninger til belønninger ved forflytning – med unntak såklart.

Bildet er tatt av Silje Leander Nordaas. 

 

Sitt under marsj

Denne er helt super og det er ingenting jeg vil endre på.

 

Innkalling fra dekk, med dekk

Dette er en av øvelsene som hun har vært svært god på, men som jeg ser at hun nå blander med innkalling med stå. Hun har aldri hatt problemer med å bråstanse, og jeg kommer derfor ikke til å belønne henne noe særlig med leke fremover, fordi det gjør henne svært lett og hun får en dårlig ligg. Når jeg kaller henne inn, roper «ligg» og hun legger seg og jeg deretter går rolig bort til henne og belønner med godbiter i ro og fred, så virker hun mye mer sikker i øvelsen etterpå, uten at det noen ganger kommer til å gå utover farten hennes.

 

Ruten

Noen ganger er denne veldig bra, men det er en øvelse hun trenger å bli sikker på igjen. Opp gjennom årene så har jeg funnet ut at det beste for henne er variasjon, variasjon, variasjon. Hun er en skikkelig vanehund som skal prøve å knekke koden på alt før hun er helt trygg. Belønner jeg henne to ganger for å løpe ut til ruta på en viss lengde, så skal jeg love at hun stopper på nøyaktig den samme lengden gang nummer tre. Jeg vet at det kommer seg jo mer trygg hun blir på øvelsen, men det tar tid, og jeg vil ikke skape frustrasjon hos henne. Blir hun frustrert så blir hun en umulig hund å trene, så det er viktig at hun lykkes mye. Derfor forsøker jeg hele tiden å variere. Jeg prøver å flytte ruten rundt på banen så ofte som jeg gidder, og avstanden jeg sender henne fra varierer jeg for hver gang: alt fra 30 cm fra ruten til 30 meter. Noen ganger legger jeg en ball i ruta når hun ikke ser det, og sender henne ut fra lang avstand. Jeg tror ikke hun lærer særlig mye om hvor nøyaktig midten av ruten er på den måten, men jeg ser at det er veldig effektivt når jeg trener på å få henne til å «oppdage» ruta på god avstand, og det gir svært effektiv belønning for at hun løper langt og målbevisst ut (hun får ikke øye på ballen før hun først er i ruta, og da har hun allerede løpt 20-30 meter målrettet mot riktig punkt).

Andre ganger sender jeg henne rett gjennom ruten, og forsøker å være rå på timingen min ved å kaste en ball over hodet på henne. Det er viktig at hun IKKE snur seg og ser mot ballen eller stopper opp, for så å få belønningen rett i fangenet. Hun begynner å bli ganske flink, og løper målrettet rett gjennom ruten mens hun ser fremfor seg, og så «plutselig» lander det en ball foran henne for å forsterke det hele.

Med en hund som Tia er det også viktig å trene på å bremse 😛 Ro i ruten er også viktig – for jeg vil ikke ha en hund som står og tripper og er urolig når den får stå-kommandoen. Innimellom all fart og moro så hender det derfor også at jeg stopper henne midt i ruta og enten kjører rolige belønninger (hvor hun må stå og vente i ruta til jeg kommer gående ut med godbitene) eller løper ut til ruta selv og belønner henne der.

Hun er langt ifra trygg på ruta i alle situasjoner, men det kommer seg veldig.

 

Apportering over hinder

Her trener vi på bedre opptak av treapporten, og mengdetrening på at hinder = hoppe over uansett hvor elendig jeg kaster treklossen.

 

Apportering av metall

Øvelsen er helt grei, men hun syns ikke metallet er det kuleste i verden, og vi forsøker derfor å leke oss frem til høyere fart på innkomsten og et fastere grep.

 

Neseprøve

Enda en øvelse hun må lære å bli trygg på etter alle disse årene med pause. Nye neseprøver er på vei i posten, og jeg tror at mengdetrening vil løse mye. Hun må gjøre øvelsen i mange miljøer og i mange «sinnstilstander», og vi må trene på å beholde roen.

 

Kontroll over hunden på avstand

Enda en hatøvelse. Her er det mye fremdrift og tripping. Vi prøver oss litt frem for å se hva som fungerer, men feiler hun her så blir hun fort frustrert og får mye lyd. Er hun rolig og jeg belønner bak henne så har hun en «grei» avstandskommandering, men ikke bedre enn en 8’er. Det er ikke noe låste bakbein/frembein her for å si det sånn 😛

 

2 thoughts on “Lydighetstrening med Tia 01.05.2014

    • Vi tenkte å starte i Askim i september! Er ikke heelt sikker på når det er. Eventuelt se etter et stevne i august. Flateby blir litt for tidlig! Du skal gå LP2?

Legg igjen en kommentar

